Skip to content Skip to footer

Hallo wintertijd

Komend weekend staat de wintertijd weer voor de deur! In de nacht van zaterdag op zondag wordt de klok een uur teruggezet waardoor we allemaal een uur extra cadeau krijgen. Vooral avondmensen en late inslapers kijken hier reikhalzend naar uit: een uur extra slaap om het tekort van afgelopen week weg te werken. Ook veel mensen met ADHD zullen zich hierin herkennen: zij hebben vaak last van slaapproblemen daardoor last van chronische vermoeidheid.

Melatonine 

De winst van het extra ‘wintertijd’ uurtje in de ochtend is helaas maar van korte duur. Het slaaphormoon melatonine floreert namelijk in het donker, dus hoe langer het ’s ochtends donker blijft, hoe moeilijker het is om uit bed te komen.

Sowieso speelt melatonine een belangrijke rol bij de slaapproblemen bij ADHD. Allereerst wordt dit stofje pas later aangemaakt als je ADHD hebt. Hierdoor word je pas later op de avond slaperig. En als je puber bent heb je  dubbel pech, want het puberbrein start sowieso later met het aanmaken van melatonine. En tenslotte, om het melatonineprobleem compleet te maken: dit slaaphormoon wordt ook nog eens afgebroken als je ’s avonds veel op schermen zit. Als puber met ADHD en een actief leven op je telefoon val je dus driedubbel in de prijzen.

Een simpele oplossing om dit probleem te verminderen is het nemen van melatonine. Een kleine dosis van 0,3 mg is vaak al genoeg om je slaap net een duwtje de goede kant op te geven.

Medicatie als slaapremmer

Ook medicatie kan een rol spelen bij slechte slaap, met name als je stimulerende medicatie gebruikt. Wanneer de pil is uitgewerkt komen de klachten vaak kortdurend sterker terug, dit noemen we ook wel het rebound effect. Op zo’n moment wordt het even extra druk in je hoofd waardoor het lastig kan zijn om in slaap te vallen. Het is dus van belang om goed te plannen wanneer je je medicatie neemt, en vooral: wanneer het is uitgewerkt. Zorg er bij voorkeur voor dat het einde van je ‘medicatieboog’ zo’n anderhalf uur voor je gaat slapen valt.

Voortdurende vlindergedachtes

Eén van de hoofdklachten van ADHD, het hebben van een vol hoofd, is ook verantwoordelijk voor de slaapproblemen bij ADHD.  Gedurende de dag, maar ook ’s avonds in je bed blijft de gedachtestroom onophoudelijk doorgaan. Het gaat hierbij niet eens om piekeren, maar om talloze gedachtes die als een vlinder om je heen blijven dansen. Wat in dat geval kan helpen zijn ontspannings- en of ademhalingsoefeningen. Ook Mindfulness laat goede resultaten zien om je gedachtestroom te stoppen. Dit is een belangrijke reden dat wij dit bij Mindmentor ook aanbieden als onderdeel van de totaalbehandeling.

Afschakelen om in slaapstemming te komen

Tenslotte kan ik iedereen aanraden om je sowieso zo’n anderhalf uur voor het slapen te gaan voorbereiden op je slaap. Door je mobiele telefoon weg te leggen, niet meer heel actief te gaan sporten en letterlijk af te schakelen met rustige activiteiten zoals het lezen van een boek, het doen van een spelletje of het nemen van een ontspannend bad. Met het opschrijven hiervan doe ik meteen een belofte aan mezelf om dit ook meer toe te gaan passen! En voor iedereen: geniet van het extra uurtje zondagochtend

Volg onze blog
en meld je aan!